fredag, januari 11, 2013

Tävlingsuget

Har sån enorm abstinens just nu, att få känna den där pirrande och härliga känslan efter en riktigt bra runda. Har bestämt mig för att det ska bli många sådana rundor i år!!

För att jag ska bli ordentligt peppad vill jag ha en ganska snabb tävlingsdag, gärna lite bråttom överallt. Eller ja lagom bråttom iaf. När jag rider fram vill jag gärna ligga perfekt i tid. Det vill säga att jag precis hinner hoppa några gånger på lilla och sen på räcket och oxern. Först rullar jag över lilla några gånger, väldigt simpelt bra och jämn galopp och vid möjlighet byta galopp. Jag rider gärna stooora vägar på lilla men jag ser väldigt många som rider så snävt de bara kan, varför gör man så? Sen går jag över till räcket som jag kanske har runt 80, kommer på de en gång. Höjer igen så att de ligger runt 110 och kommer igen. På oxern hoppar jag först en låg men något breddad. Sen höjs de runt om men mer i bak då jag vill ha ett stigsprång. Efter de vill jag ha en bred oxer på ungefär den höjden jag ska hoppa (utgår från att det är en 120 klass).

Om det finns tid över (vilket jag inte hoppas att det finns) hoppar jag räcket. Då spelar det egentligen ingen roll vilken höjd utan då vill jag bara hoppa över lite lätt. Mina främsta mål när jag rider fram inför en klass är att hästen ska vara framme för skänkel och galoppera på i ett friskt tempo. Precis nu på en framridning är det inget direkt tillfälle att ställa massa krav och hitta svagheter för det får man bara med sig in på banan.

Det här med att jag vill ha det lite stressigt är mest en positiv grej enligt mig men jag kan märka att mamma blir lite för stressad över att jag är så lugn med tiden, men hon har börjat vänja si nu. Alla tävlingar med Ann har liksom gjort att jag lärt mig hantera stress lättare. För att vara på tävling med 4 av hennes och så 1 egen där dessutom 3 går samma klasser är inte det lugnaste kan man säga. Men å andra sidan, jag hade aldrig gjort det om jag inte tycker att det är så kul o lärorikt!!

Hur vill ni ha eran tävlingsdag? Har nu några speciella rutiner?

Inga kommentarer: