torsdag, januari 10, 2013

Helena träningen




Först värmde vi upp i galopp över bommarna i hörnen. De stod 2 stycken på andra kortsidan också. Där skulle vi rida lite olika, att man kanske tog förta ett varv, andra sen och båda ett annat varv. För att hästarna inte skulle lära dig övningen liksom. Hur bra som hels för då upptäcker man bristerna tidigare men man blir ju lite la i vardagsridningen. Sen red vi på serien som ni ser på filmen, ganska många gånger för att bara öva på att ha en bra galopp in och sedan låta hästarna sköta ganska mycket själva! Jag kom i dålig galopp de första gångerna men sen gick det bra, tänkte väldigt mucket på sitsen och inte falla framåt. Efteråt skulle vi in på volten och rida över bommarna igen vilket var väldigt nyttigt för att verkligen känna att man fick tillbaka hästen. Vänster varv gick det bäst i, i höger drar bogen gärna iväg så då måste jag rida henne muclet rakare.

Efter de red vi på en oxer och ett räcke som stod på varsin långsida. Där skille vi bara ha en jämn rytm och komma bra på hinder. Något som jag måste bli 10000 ggr bättre på så det var en bra "övning". Var ju nästan ett år sen jag red för Helena sist och jag gillar verkligen hennes övningar, men idag tyckte jag kanske att det inte riktigt var som det brukar. MEN Helena säger alltid så bra saker, små saker som man aldrig tänker på och hon förklarar skit bra! Så i fortsättningen kommer det bli Helena varannan onsdag och Ann andra veckan. Beroende på hur tävlingarna ser ut kommer jag även åka till Ann på torsdagarna för att hoppa upp henne. När vi gjorde de i höstas hoppade hon grymt på tävlingen efter!

Föresten, hur ska jag tänka för att inte ha så mycket balans i handen i landningen, ser ni på första hindret i serien? Försöker va så följsam som möjlig och det känns bra men ser så skumt ut!

Inga kommentarer: