söndag, januari 06, 2013

Graman

Som en väldigt inbiten hästbloggsläsare och även en ganska så flitig gramananvändare tycker jag att detta är ett väldigt (!!!) intressant ämne. Jag tycker att det är såå kul att så många har helt olika åsikter. Den ena säger emot den andra. Och så lägger Hippson ut en artikel om en unghästutbildare som ALLTID rider med graman. Då blev det ett jäkla ståhej, men som jag å andra sidan har full förståelse för! Här har ni en liten snutt av artikeln.

- Jag rider alltid med gramantyglar, även på unghästar, eftersom jag vill att hästarna ska lära sig den rätta formen direkt. Jag vill inte dra i bettet och vara hård i handen för att få hästen i form, då är det lätt att de blir okänsliga i munnen. Själv tycker jag att jag blir mycket mjukare i handen, och hästen uppfattar hjälperna lättare, om gramanen är där och hjälper till. På danska heter det "glidtygel" vilket jag tycker är ett bra ord, eftersom den glider genom bettringarna. Jag kan faktiskt inte förstå hur man generellt kan se gramanen som ett dåligt hjälpmedel, även om den används rätt.
- En del hästar funkar bra när man tar av gramanen. Några vill gärna ta upp huvudet, men jag tycker inte att det gör något eftersom de har fått musklerna på rätt ställe när de har arbetat rätt i markarbetet. Hur hästen bygger muskler och hur den formas är det viktigaste. Gramanen har jag inte på för att dra ner huvudet utan för att stabilisera formen.
- När jag har bommar framme och hoppar småhinder brukar jag också ha graman på, men då knäpper jag upp den vid handen - i fall att hästen skulle fastna (se bild). Då kan tygeln lätt dela på sig och glida ur av sig själv. När jag hoppar större hinder tar jag förstås av den.
- Många av mina elever, även de som är orutinerade ryttare, råder jag att rida med graman. Det är något man måste lära sig när man tränar för mig. Går hästen i fel form får ryttaren ofta dra och slita mer med sin hand. Med gramanen får de i stället en känsla för hur hästen arbetar rätt och kan då fokusera på att rida mjukt. Det som kan vara risken för den orutinerade ryttaren är att man rider hästen för mycket på framdelen och får den framtung. Därför gäller det självklart att lära sig att använda hjälptygeln rätt, så att hästen bär sig på bakbenen.

För mig skulle det aldrig vara aktuellt att sätta en graman innan den är fem och relativt färdig, för när de är 5 sågår det ändå 120 och är ganska mogna. Hästen måste ju kunna bära sig själv innan man pressa den till något, sen är det förstås viktigt att veta hur man använder den men jag tycker ändå att man kan låta hästarna vara lite mer "fria". Själv rider jag med graman en del men aldrig under ett helt pass (om jag inte har den som säkerhetsbälte vid uteritter). Jag brukar ha gramanen på vid själv uppvärmningen för att undvika tjafs. Den hänger alltid löst så egentligen gör den väl ingen nytta men jag känner ändå en enorm skillnad på graman/icke graman. När man sedan tar av den och hästen är varm så upplever jag en mycket mjukar mun vilket är det jag alltid strävar efter. Så som sagt, en stund- inte alltid och inte för ung! Ibland när jag hoppar mindre hinder och rent bomarbete brukar jag låta den vara kvar för att de kan vara bra för Cookie att jobba korrekt över mindre hinder. Hon blir gärna pigg och drar ihop sig och upp med huvudet, men inte hela passet här heller. När man skuttat lite ett tag slappnar hon av och jobbar med kroppen korrekt :)

Inga kommentarer: