onsdag, januari 02, 2013

Dagens pass

COOKIE
efter gårdagens dumheter ville jag verkligen att hon skulle få jobba ordentligt idag! Började med skritt jobb i låg form där jag red serpentiner och flyttade bakdelen. Hon brukar alltid streta emot i skritt när man ber henne jobba men idag var hon trevlig. Övergick sedan till trav där jag red innanför spåret och arbetade med tempoväxlingar samt bågar där hon verkligen följde med. I galoppen (kolla pillan!!) red jag på i ett friskt tempo o rullade på så i drygt 5 min i varje varv. Hade långa tyglar men tack vare gramanen höll hon huvudet nere, konstigt att gramanen har så mycket verkan även fast den inte är spänd för 5 öre...anledningen till att jag galopperade runt så länge är för att jag helt enkelt inte kan göra de utomhus, de andra som var där glodde lite skumt men men, min häst är frisk och i fin form så jag skäms inte!

När hon hade lugnat ner sig hoppade jag över en lite serie med 3 upphöjda bommar med varsin bom imellan, dryga 2,5 m. Serien stod längst ner på ena kortsidan så på långsidan ner ökade jag kraftigt för att sedan ta tillbaka henne till normalt tempo, efter några gånger lyssnade hon oerhört bra och hon hoppade även fint och smidigt. Red på i galopp och efter ett tag blev hon riktigt rund och fin. Åh vad jag älskar att det har blivit så bra helt plötsligt!!!

HOLLY
började i trav och lät henne bara trava på i 10 min på långa tyglar så att bakbenen kom igång ordentligt. Jag tycker att hon rör sig lite konstigt där bak men förhoppningsvis går det att rida bort! I galoppen idag var hon riktigt bra och stog inte emot lika mycket som förut. Inga svåra prövningar idag utan ville mest ha henne under och framför mig, och att bara följa med. Vilket blev bättre i slutet! Övergångar mellan trav och galopp är något vi ska träna på nästa ridhuspass!

Glöm inte att slänga in en kommentar ibland, ris som ros!

Inga kommentarer: