onsdag, januari 23, 2013

Dagens ridning

Kan ju börja med att meddela att jag är halvt ihjälfrusen...Var ju visserligen bara -6 när vi åkte till stallet men när allt var klart vid femtiden hade det hunnit bli -18. Tur att man har två fina hästar att rida på annars hade jag gett upp den här sporten direkt!

Cookie
Väldigt pigg idag så i början var det svårt att jobba henne ordentligt eller överhuvudtaget tänka på att kräva någonting av henne för då for hon bara iväg. Men vid det här laget är jag ganska van vid att hon kan ha sånna här dagar så då är det ju även lättare att rida sig ur det utan tjafs. Värmde upp i trav med mycket bågar, innanför spåret och varierande tempo. Efter ett tag blev hon lugnare och då övergick jag till galopp där det blev exakt samma tänk. Få henne aktiv hela tiden så att hon inte hann tänka så mycket. Hade två bommar på ena långsidan med 16 meter imellan som hon bara fick rulla över. Fokus på att behålla högergaloppen i höger då hon gärna slår om där. När hon bytte galopp där saktade jag av, la en volt och fattade ny galopp. Allt med tanken om att bara få henne lugn och inte så stissig. Blev bra i slutet men fortfarande pigg men med tanke på vädret så gör det inte så mycket. Fin Cookie idag!




Holly
Även hon väldigt pigg idag, kändes bra att hon lyssnade ordentligt framåt för skänkeln för en gångs skull. Travade fram henne 10 min på långa tyglar. Kändes mycket bra i stegen idag, jämn och rytmisk från allra första början. I galoppen var hon ännu piggare än vanligt = rolig häst! Mycket bocksprång på långsidorna när jag lät henne öka men när man bad henne jobba gjorde hon det så fint och bra. Rullade över bommarna några gånger och oj vad glad hon blev. Tog sig an de där små bommarna som om det vore höga hinder. Några varv senare lugnade hon ner sig och blev vanliga fina Holly igen.  Är så glad över tiden med henne verkligen! Har lärt mig så oerhört mycket. Imorgon ska Ann rida henne och om 2 veckor ska hon på kurs för Maria Gretzer. Får se om hon håller eller inte. Veterinärbesök om 2 veckor så bara att hålla tummarna!

Inga kommentarer: