tisdag, februari 26, 2013

Hålla hästen frisk, hur ska man göra?

Läste precis ett inlägg på Hippson från Veterinärstudenterna som handlar om hur man ska förebygga skador och jag tyckte att det var oerhört intressant att läsa och jag är väldigt insatt i detta ämne eftersom jag inte vill ha en halt häst!

Jag har under åren varit väldigt skonad från skador (pepparpeppar), hästar som jag ridit dagligen har nästan aldrig varit halta, både min ponny och Cookie har haft hovbölder men det behöver ju inte vara något som man relaterar till just ridningen. Cookie var pytte lite överansträngd i frambenen förra vintern och då gjorde vi valet att behandla henne direkt för att det inte skulle bli värre. Den överansträngningen kan ha berott på att hon gick väldigt hårt då och jag hade tyvärr varit på två tävlingar med oerhört dåligt och hårt underlag.

Jag tror på varierad ridning och eftersom jag inte har något eget ridhus hemma så tror jag att det liksom blir lite lättare för mig! Jag rider alltid ut på våra grusvägar, oavsett underlag (förutsatt att det inte är en skridskobana) och det är ju mest för att jag egentligen inte har någon annanstans att rida..för mig är det inte praktiskt möjligt att sitta och åka till ridhuset varje dag, och egentligen vad skulle bli bättre av de? Jag har egentligen aldrig gillat att rida ut och när jag stod på ställe med ridhuset red jag hellre där (ingen halt häst) men nu har jag liksom insett att varierad ridning är bättre (ingen halt häst). Jag rider på grusvägarna, på fälten, i ridhuset och på volten. Allt det här på endast 7 dagar...Jag gillar hellre lite hårdare underlag än mjuka men bara för det tror jag inte att man kan rida på hårt underlag hela tiden och att det ska vara bra för hästen. 

En annan sak som jag förespråkar är korta ridpass...eller att i alla fall utgå ifrån det. Självklart rider jag tills hästen är bra, är den hemsk kan jag sitta i 1 och en halv timme men jag utgår alltid ifrån 30-40 min aktiv ridning. Det som har gjort att jag har utvecklat den här tanken är nog mest tidsbrist men jag ser det ändå som ett vinnande koncept just pga av att jag aldrig haft en halt häst. Jag har sett många olika fall under mina år, vissa som alltid rider minst en timme per dag, men det har sedan straffat sig med halta hästar. När jag stod i stort stall så fick jag sneda blickar för att jag red så kort, de menade på att min häst aldrig tränades. Men hur kom det sig så att min häst ändå var trött och genomsvett efter ridpass? Jo för att jag rider effektivt, jag känner igenom hästen och jobbar sedan på det som inte känns helt ok för att det sen ska bli bra. 

Mina tips för att bibehålla en frisk och sund häst är följande!

  • varierat underlag- mjuk, hårt, kuperat, uppåt, neråt
  • korta pass
  • långa skrittrundor, ökar blodcirkulationen
  • linda benen vid ridning
  • linimenta vid hårda pass
  • Back on Track/linda på batten
  • Daglig hagvistelse, gärna stor så att hästen kan röra på sig fritt

Inga kommentarer: