måndag, februari 04, 2013

Dagens Ridning



Morgonpigga jag tog med båda kusarna till ridhuset för lite seriös ridning. Holly fick bara gå lugnt, skritt trav och lite galopp. Bara med tanken att ha henne framför och att hon ska vara kvick fram och tillbaka. Skrittjobbade henne först i en halvtimme med öppnor och slutar längs spåret så att hon inte kunde smit iväg. Katastrofalt i början men helt ok i slutet!

Cookie fick jobba på den här övningen som ni ser på bilden. Red först fram henne med samma skrittjobb som Holly fast lite kortar och sen mycket tempoväxlingar och serpentiner i trav och galopp. Började med att travhoppa grinden, tänkte mycket på tempot var lite undertempo från början och att bara sitta tillbaka och låta hästen komma till hindret. Jag tycker att vi ryttare ofta stör hästarna för mycket och jag gör det extremt mycket! sen la jag ihop allting, började på grinden i trav- galopp rakt fram-volt i ena hörnet nere-ökning hela vägen ner och fånga upp- volt runt första blocket och sen red jag över båda. Bra att träna på tempot och veta vart man har hästen. Gjorde allting med gramanen i början för att hålla henne på plats och slippa tjafsa. När jag sedan tog av den var hon hur fin som helst!! Jag vet att det går väldigt långsamt på filmen men jag rider överlag i ett ganska friskt tempo och när man gymnasiserar hästarna över sånna här block kan det vara bra att ha ett långsamt tempo så att de verkligen jobbar igenom kroppen och även så att jag som ryttare kan behålla kontrollen så att övningen görs rätt. Cookie är en ganska stel häst i början men när man ridit  ett tag blir hon hur bra som helst, och som ni ser på filmen jätte mjuk och följsam! Roligt :)