torsdag, mars 14, 2013

Träningen igår

Vi hoppade samma bana som Maria hade dag 1 på kursen. En mycket bra bana, man måste ha kontroll, bra galopp och vara kvick i tanken. Mellan blocken och oxern i vänstra hörnet  är det 19 m och 5 språng men alla hade lite svårt att komma fram ordentligt där. I Anns grupp var det red två på 6 första gången och även så i min grupp igår. Man behövde verkligen komma in på blocken i ett riktigt bra tempo för att komma fram bra. Mitt största problem var väl att Cookie hoppade rent ut sagt skit dåligt på oxern, vattenmattan låg lite i bakrunden och det fanns ingen klar marklinje. Sista gångerna på den linjen  kom jag fram riktigt bra och höll inte i henne så hårt som jag brukar men hon hoppade ändå dåligt, sånt som jag blir besviken över att hon inte bara kan lyfta på sina små hovar när jag för en gångs skull rider bra. Sista gången la vi fram en markbom och då hoppade hon super...tråkigt att det ska behövas bara. 

Vi började med att rida fram längs med blocken och plankan, ha hästarna raka och jämnt på båda tyglarna. C sitter ju fast lite i vänster sidan och vill inte riktigt ta stöd där, håller hårt i höger även fast man släpper på den tygeln, jobbigt men det blir bara bättre och bättre. Vi hoppade fram på blocken och plankan, känna rytmen och att bara komma fram och tillbaka ordentligt. Jag tycker att det kändes bra och hon hoppade trevligt. Vi hoppade banan lite lägre ett par gånger, för min del var det viktigt att få bra rundor även fast det är pyttelågt, självförtroendet måste ju kunna få krypa fram snart. 

När vi sedan höjde alltihop och jag kom på första linjen, block till planka så stannade C rätt så fult 3 hela gånger...första gången helt mitt fel egentligen hade lite dålig galopp och hon var inte riktigt framme. Men efter det satte jag bra galopp , kom fram bra på distansen och bestämde mig men hon var riktigt ful och kastade sig åt sidan, men som tur var blev jag riktigt förbannade tillbaka och sen hoppade hon fint. Bra att även jag kan bli lite irriterad ibland! 

Det jag har med mig från igår är att jag måste få in vänster bogen och fortsätta jobba med en rak häst!

Inga kommentarer: