onsdag, mars 20, 2013

En hård sport

Vill börja med att säga att detta inlägg inte något klagande utan bara rent konstaterande ;)

Efter många år som en aktiv ryttare och hästskötare börjar kroppen att säga ifrån. Jag kan inte säga att detta är pågrund av min knäskada men mitt knä måste ju helt klart ha varit en påverkande faktor. För jag menar, efter 10 operationer på höger knäet, skadad minisk och allmänt paj så vore det ju konstigt om inte kroppen har tagit stryk..Jag älskar att ha ont i kroppen (?) eller ja när man har varit igång hela dagen och är sådär totalt slut, då är det riktigt härligt! Men nu har allt det där gått över i en ständig jäkla värk, heeeeela tiden...FÖRUTOM när jag sitter i sadeln. Ni förstår inte vilken lättnad det är att sitta upp på en häst och typ rädd knäet, det är såå skönt!

Direkt när jag hoppar av börjar det dock värka igen och om jag har ridit typ 10 hästar kan jag knappt gå, tycker att det är så konstigt att det inte gör ont samtidigt som jag rider men väldigt mycket efteråt...ytterst märkligt!

Senaste veckorna har jag fått en hemsk smärta i nacke och ena axeln, när jag ska ta tag i saker eller dra mig uppåt med vänster armen så bara strålar det i hela ryggen...även detta är ytterst ytterst märkligt!

Okej, nu tycker ni ju ändå att jag bara klagar, (vilket jag också gör lite ) men jag vill bara dela med mig av hur hård jag tycker att den älskade ridsporten faktiskt är. För hur många ser vi inte komma haltandes, med diverse skydd på alla möjliga kroppsdelar...Och jag som oturligt nog har en hel del erfarenheter från dessa dumma skador vill bara säga VAR RÄDD OM ER!

Mår inte ryttaren bra så kommer vi inte prestera bra och detta kommer gå ut över hästen, låt den stå i stallet en extra dag eller skänk ridningen till någon annan ;)


Min fråga är nu....hur ska vi kunna göra den här sporten mer ergonomisk för att spara på våra kroppar?! 

Inga kommentarer: