måndag, mars 04, 2013

Foder

Tänkte berätta lite om vad hästarna äter just nu. 

Cookie har fått en ganska så snål högiva under vintern eftersom hon började bli lite större, nu är hon dock tunn igen och eftersom vi går in i en hård period gällande tävling och träning får hon nu ganska mycket inne i boxen. Ute kan jag ju inte kontrollera lika mycket men de får ca 15 kg per dag att dela på i höhäcken. Sen får C ca 10 till inne i boxen. På vintern äter våra hästar hösilage och på sommaren äter dem vanligt hö i småbalar. 

I Kraftfoder väg äter hon just nu 2 kg musli, 2 kg havre och 4 dl muskel. Testade att börja ge henne musli för en månad sedan och tycker att det fungerar bra så därför har jag bara fortsatt. Havregivan är lite varierande per dag men i hinkarna får hon totalt 1 kg och sen får hon mer vid hårt arbete. Muskel började jag ge henne för 2 år sedan och det är värsta mirakel tillskottet!! Man såg genast hur hon satte nya muskler och blev mer kraftig, så de kommer jag aldrig sluta ge henne!

I tillskottsväg får de Equistro Excell E och Nyponpulver. Equistron hjälper till att förebygga mjölksyra och förbättrar musklernas återhämtning. Har prövat att öka mängden vid tävling och det har hon svarat jätte bra på! Nyponpulver har jag gett båda sen en månad tillbaka och har verkligen märkt skillnad! Har ju skrivit här i bloggen att Cookie har känts så mjuk och fin och det här är ju i samband med att jag börjat ge nypon så jag drar då slutsatsen att det faktiskt hjälper!


Holly står just nu på en "fri" tillgång av hö inne, eller ja så mycket som hon nu äter... Mer kräsen häst är nog svår att hitta. Hon gillar inte kraffts musli, bara granngården..hon äter inte muskel och hon lämnar alltid lite mat kvar. Svårt när det är en häst som behöver äta så mycket. Hon får inget hö på backen i boxen nu längre eftersom hon bara sprider ut de. Därför får hon två helt fyllda hönät  så att hon alltid har nåt att pilla på. Igår mutade jag henne dessutom med lite gran. Ska snart till stallet så får se då om hon ätit upp :)

Inga kommentarer: