söndag, december 09, 2012

Övning

Jag är väldigt dålig på att fortsätta med en övning när jag rider hemma. Så som man verkligen gör på träning. Väldigt lätt hänt att de blir planlöst och att man kommer av sig istället för att bara fortsätta och jobba igenom hästarna!

Den här övningen gjorde jag härom veckan och jag fick verkligen en jätte bra känsla efter de. COOKIE har vart svår och nästintill omöjlig i ridhuset senaste 2 veckorna. En kombination av kyla och alldeles för stor yta att springa på tror jag är svaret.

På kortsidan har jag fyra stud som är lite kortare än 3 m. De är upphöjda på utsidan o de har jag för att hon inte ska försvinna helt ut. Jätte bra att jobba på att rida på den linjen man vill och också att de kan få ett kortare lägre varv samt ett högre länge varv. Men jag uppfattade det väldigt svårt att få ut henne i höger varv. Något som jag vet är bekant tidigare så egentligen var det bra att de uppstod för då har man bara mer att jobba vidare på :)

På långsidorna jobbar jag med först en kraftig ökning för att sedan ta tillbaka på en volt vid mitten där jag verkligen vill ha henne jämt på handen och på bakbenen. Efter att par gånger får man verkligen den där wow-känslan när man känner varenda muskeln och hur hästen jobbar under sig. Ut volten tar jag med mig bakdelen och fortsätter resten av långsidan i en sluta för att sedan i hörnet rakrikta och göra en fyrkantig sväng. Också enormt bra för att verkligen känna att hästen är med.

På mitten står det en 5,5. Bra och effektiv övning som alltid går mindre eller mer bra. Jätte bra för just COOKIE att vänta ut språnget och hoppa med lite kraft. Och också för mig för att vara extremt petig med min sits, som jag verkligen börjat tänka på senaste halvåret. Innan har det mest legat fdär
I bakhuvudet och visst har jag tänkt på hur jag sitter. MEN nu vet jag verkligen hur jag vill rida och hur jag vill att det ska se ut.

Här får ni bild på övningen samt en liten skuttbild! :)

Inga kommentarer: